Sebastian Vettel. Foto: Scuderia Ferrari/Facebook

Australiens Grand Prix 2017 – ”Förståeligt om tittare kräver pengarna tillbaka”

Bilarna, om än få, har blåst över mållinjen och Australiens Grand Prix är därmed över. Nu väntar en lång säsong där det såhär på förhand ser ut att bli race som avgörs i samband med första depåstoppet.

Hela Australiens Grand Prix har, från första träningspasset till målgången, egentligen handlat om en sak, nämligen om Ferrari kan utmana Mercedes i toppen. Både Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen har visat tendenser på att årets Ferrari-bil är konkurrenskraftig, men för den som minns var det smått samma sak förra året. Inför årets säsong var det dock med mer försiktig optimistism som både Sebastian och Kimi pratade om bilen och istället för att så tydligt yttra sig om vinstkrav och mästerskapstitlar har det i år mer landat i att ”bilen känns bra”.

Det var dock med blandade känslor som jag såg Sebastian Vettels målgång tidigt i morse. Samtidigt som att det är glädjande att Ferrari äntligen är mer konkurrenskraftiga än på många år, var det ledsamt att farhågorna med det här nya reglementet lämnat större avtryck än jag tror någon vågade tro. Det ser dessvärre inte ut som att det blir en omkörningskavalkad i år utan snarare ganska statiska race där positionsförändringar kommer att ske i samband med det första och kanske enda depåstoppet.

Anledningen till att det blivit så svårt för bilarna att köra om varandra är att bromssträckan i och med nya reglementet förkortats avsevärt, det finns helt enkelt mindre utrymme. Mycket hänger därför på att få bättre utgång ur kurvorna upp på DRS-rakorna och att tajma in depåstoppet så trafiken framför blir minimal.

Ett bra Formel 1-lopp enligt mig är inte ett lopp fylld av omkörningar, däremot blir det lite skevt nu i och med de mer stryktåliga däcken. Sebastian Vettel sa i sin segerintervju att däcken knappt tog stryk och är följden av det här att vi får se lopp med ett enda depåstopp och sedan ett godståg av bilar är det svårt att hävda att Formel 1 är speciellt underhållande.

Startsekvensen i Australien. Foto: Scuderia Ferrari/Facebook
Startsekvensen i Australien. Foto: Scuderia Ferrari/Facebook

Nu tror jag förvisso inte på att det blir ett godståg som åker runt, runt, runt världen över. Mittenskiktet ser väldigt jämnstarka ut och som vi också fick se under Australiens Grand Prix fanns ett fåtal underhållande strider som höjde pulsen lite grann.

Apropå höjd puls fast av helt andra, mer ilskna, anledningar. Vad hände egentligen med Tv-produktionen och hur kan det gå tre dagar utan ordentlig grafik för oss som följde loppet i soffan? Jag har full förståelse för att grafiken strular i de fria träningarna och i viss mån även kvalet, men att lyckas sända ut ett helt lopp utan fungerande grafik är imponerande dåligt.

Jag förstår om tittarna vill kräva pengarna tillbaka, det var helt omöjligt att hänga med i sändningen. Det handlade inte bara om att grafiken inte fungerade under hela långa loppet utan även de märkliga besluten om vad som faktiskt visades i bild. Ta till exempel Daniel Ricciardos motorhaveri som vi fick följa i tre minuter. Visst om det fanns nerv i det hela, men det vi fick se var Ricciardo i bilen jättelänge sen en stillastående Red Bull-bil när Ricciardo först hoppade över ett staket, pratade med säkerhetspersonalen som verkade mena att han ska tillbaka på banan, så då gick han tillbaka och satte sig i bilen för att sen prata över radion att ”han måste därifrån”. Det är nästan sjukt att vi som Tv-tittare har bättre koll på Ricciardos gångstil än på hur majoriteten av alla lag presterade under säsongspremiären av Formel 1.

Men trots befarade farhågor som blivit verklighet, dålig Tv-produktion och förstås den så olyckliga incidenten mellan Marcus Ericsson och Kevin Magnussen fanns ändå en del att glädjas åt. Trots att Haas inte lyckades ta sig i mål tror jag att många imponerades av deras prestation fram till incidenterna, stallet kan verkligen bli årets stora överraskning. Och så ser ju bilarna, så gott som alla, helt fantastiska ut och är så pass snabba i kurvor att det ibland faktiskt ser ut som att produktionen snabbspolade bandet. Och så förstås Ferraris framgång. Säga vad man vill om stallet, men en sak är säkert – när Ferrari mår bra mår Formel 1 bra.

Resultat Australiens Grand Prix 2017

1. Sebastian Vettel / Ferrari
2. Lewis Hamilton / Mercedes
3. Valtteri Bottas / Mercedes
4. Kimi Raikkonen / Ferrari
5. Max Verstappen / Red Bull-TAG Heuer
6. Felipe Massa  / Williams-Mercedes
7. Sergio Perez   / Force India-Mercedes
8. Carlos Sainz Jr / Torro Rosso
9. Daniil Kvyat / Torro Rosso
10. Esteban Ocon / Force India-Mercedes
11. Nico Hulkenberg / Renault
12. Antonio Giovinazzi / Sauber-Ferrari
13. Stoffel Vandoorne / McLaren-Honda