Kalle Kovács

E3 2016: Alla spel, överallt*

[stag_intro]Och så var spelvärldens största och viktigaste vecka här igen. I år har mässan krympt och bär en alldeles för stor kostym, men nyheterna är inte mindre spännande för det.[/stag_intro]

För ett par år sedan ställde Xbox-chefen Phil Spencer sig på scenen och sa att den närmaste timmen skulle det bli att åka av. Då var det nästintill främmande med konferenser utan en massa försäljningssiffror och grafer åt höger och vänster. Sedan dess har samtliga presskonferenser blivit betydligt fartigare och spel efter spel har visats. Lyckligtvis blev årets konferens från Microsofts sida inget undantag, utan en som sänder tydliga signaler till konkurrenterna.

Microsoft har en tydlig plan för framtiden, de vill förena konsol- och datorspelare genom Xbox och Windows 10. Tillvägagångssättet är att låta båda användarbaserna att spela sina spel på så många av Microsofts plattformar som möjligt. Köp ett spel och spela delar av det på din dator och fortsätt sedan på din Xbox, eller spela helt enkelt på din Xbox tillsammans med dina vänner som sitter framför en dator.

Det här gäller främst framtida lanseringar som kommer till både Windows 10 och Xbox One. Hur många spel det handlar om återstår att se, men Microsoft tydliggjorde att flera stortitlar som idag körs på datorer kommer att kunna spelas via Xbox Live, och tyder på att det här är ett helhjärtat försök att vinna tillbaka datorspelare.

I bästa fall får vi se en spelbransch där spel blir tillgängliga för fler spelare och där spelare kan mötas över plattformsgränsen. Men vägen dit är lång. Quantum Break lanserades för ett par veckor sedan och var Microsofts första exempel på hur Windows 10 fungerar som spelplattform. Resultatet var tyvärr sisådär. Visserligen har uppdateringar lanserat som gjort det hela betydligt bättre – men mycket jobb återstår.

Jag är försiktigt optimistisk inför framtiden. Men tanken om att spela Rares kommande Sea Of Thieves tillsammans med vänner, oavsett om deras val av plattform är Xbox One eller dator är läskande.

Sea Of Thieves från Rare låter Xbox- och PC-spelare att spela tillsammans, med och emot varandra.

Sea Of Thieves från Rare låter Xbox- och PC-spelare att spela tillsammans, med och emot varandra.

Den stora frågan inför Microsofts presskonferens var hur framtiden för konsolen Xbox ser ut. Redan på förhand läckta uppgifter talade om att både Microsoft och Sony hade uppgraderade versioner av sina konsoler på gång. Uppgifterna är nu bekräftade från båda företagen.

Vi äntrar nu okänd mark för konsolbranschen. Microsofts uppgraderade konsol går under namnet ’Project Scorpio’ och såväl läckta dokument om Sonys motsvarighet ’Neo’ och Microsofts PR-stab menar att den förstnämnda konsolen, alltså Microsofts, kommer att vara den kraftfullaste av dessa. Men strunt i siffror hit och siffror dit för nu – huvudsaken här är att vi kommer att ha nya konsoler från både Microsoft, Sony och Nintendo på hyllorna inför julhandeln nästa år, endast fyra år in i en konsolgeneration.

Prestandamässigt starkare konsoler ger utvecklare större möjligheter att skapa visuellt och tekniskt vassare spel. Samtidigt kräver större spel också större resurser vilket lämnar mindre utvecklare i sticket nu när de hunnit i kapp när det kommer till dagens konsoler.  Beroende på hur Microsoft och Sony väljer att hantera situationen med olika versioner av samma spel till de olika konsolerna kan också resultera i att det sker en splittring mellan spelarna.

Sony har bekräftat att samtliga framtida spel ska fungera på såväl original-PlayStation 4 som på den nya och kraftfullare PlayStation 4 ’Neo’. Utvecklarna är inte tillåtna att göra en version till ena konsolen. Microsoft i sin tur har varit sparsamma med informationen, men min tolkning är att prestandahoppet på Microsofts sida är såpass stort att vi nog kommer att få se olika versioner av spel i framtiden. Men ta det där sista med en nypa salt.

Nåväl – hur det här hela artar sig återstår att se, men oj vilka spännande år vi har framför oss. Det här kan verkligen sluta hur som helst och jag törs nästan säga att läget i spelbranschen inte varit såhär spännande på många, många år.

Phil Spencer på Microsofts presskonferens.

Phil Spencer på Microsofts presskonferens.