head-3

Gears of War 4 – Välkommen hem

För tio år sedan sköt Gears of War sig in i spelbranschen och lämnade ett avtryck som fortfarande kan skådas i spel. En trilogi senare är det dags för nästa kapitel i sagan om planeten Sera.

Det råder delade meningar om Gears of War och handlingen om de upp till tänderna beväpnade männen med skäggstubb. Trilogin, som avhandlade en invasion av reptilartade typer, bestod av krut, krut och så ännu lite mer krut. Däremellan fanns ett berättande om de hundratusentals människor som omkom och miljoner familjer som splittrats när hela Sera (spelets fiktionella värld) stod i lågor, men för det mesta skötte spelets många vapen talet.

gears4_e3_2016_5_kait_mid-eaa0f27b7aad4984bbf7fc78af710b65

Jag gillade trilogin. Spelmässigt var det unikt och underhållande. Och sanningen är den att även handlingen höll mig engagerad spelet igenom. Bortom allt krig fanns en enkel berättelse om Marcus Fenix och hans far, och det var precis lagom spännande och ställde rätt frågor till spelaren för att hålla engagemanget uppe.

Gears of War 4 är mer av allt. Det är mer av familjen Fenix, mer av en berättelse och ännu mer av det krutdoftande äventyret som bara blir mer och mer spektakulärt bakom varje hörn. Marcus Fenix må ha hängt av sig rustningen, men sonen James törstar efter trubbel. Decennier har passerat sedan pappa Fenix och hans vänner avslutade kriget och de få som överlevde kriget försöker nu bygga upp en civilisation på nytt och det under stark övervakning av regeringen.

gears4_jdvsdrone_desktop_1920x1080-2c8f7056682b4a17ad5ec997c118f23b

Det finns ett par grupper som brutit sig loss och lever i små byar bortom regeringens kontroll och det är en sådan här grupp som James, eller JD som han kallas, anslutit sig till. Byn leds av Reyna och hennes dotter, Kait, törstar lika mycket efter trubbel som James. Och det är just trubbel som får inleda det här nya äventyret i Gears of War-sagan. Efter att bestulit regeringen på en jättedyr replikator spårar allting ur fullständigt – en svärm av märkliga odjur anfaller och för att ta reda på vad i hela friden det är som försiggår tar James hjälp av en viss annan Fenix.

Hela berättelsen blir våldsam väldigt fort, blodet sprutar under stora delar av den åtta timmar långa berättelsen, men det finns också utrymme för själva berättandet. Dialogen karaktärerna emellan ger en bild av tiden som passerat sedan vi sist lämnade Sera och utvecklarna landar verkligen mitt i prick när det kommer till att få dessa kötthuvuden underhållande men ändå på en nivå som inte helt gör narr av berättelsen. Sedan är de bombastiska scenerna, i och med nya grafikmotorn, så vackra att det i skjutandet ibland är svårt att inte stirra sig loss i omgivningen.

gears4_juvie_desktop_1920x1080-620b6d1c4a834143aa6de978baf6c28d

Bortom berättelsen finns också en hängiven onlinedel som ska locka både nybörjare men även professionella spelare. Starkast i samlingen av onlinelägen är förstås ”Horde”-läget där du och fyra vänner ska försvarar er mot 50 vågor och ton av utomjordisk kött som vill döda er. Det här var underhållande redan i de tidigare Gears of War-spelen och är egentligen bara bättre på alla plan nu.

Gears of War 4 är början på en ny omgång av misär som väntar planeten Sera och dess befolkning. Det finns en medvetenhet kring hur bisarr hela den här sagan är hos utvecklarna som gör att spelet, både i sin handling och själva spelade, ger ett leende på läpparna mer än något annat. De vågar ha roligt, och det märks och känns. Den enda kritik jag egentligen har att det kanske blev lite väl mycket av ett säkert kort. Men samtidigt – det finns gott om plats för experimenterande i de kommande titlarna, för nog tusan lär det bli mer av det här.

★★★★☆

Recensionen skrevs av spelets PC-version skickad av Microsoft.