Kalle Kovács

Genus inom spelvärlden, del 1

Jämställdhetsfrågan har nått spelvärlden. Den landade som ett blixtnedslag den 27:e november och mottagandet kunde knappast blivit pinsammare. Händelserna kommer att diskuteras länge och jag skulle förvåna mig om nyheten inom kort inte nådde svenska medier – så jag tänkte sammanställa ett beskt smakprov av vad som hänt.

Hashtagen #1reasonwhy startades för att skapa en rörelse för förändring. Kort och gott skulle kvinnors situation inom spelbranschen uppmärksammas för att sedan förbättras. Skaparen av hashtagen menar att det är extra svårt att vara kvinna och jobba inom spelbranschen och genom hashtagen uppmanade hon utsatta kvinnor skriva om deras erfarenheter. Ganska snart började publiceringar under #1reasonwhy dyka upp och allt fler hemsidor började uppmärksamma rörelsen.

Rihanna Pratchett, som arbetat på spel som Mirror’s Edge, Heavenly Sword är nu aktuell med det nya Tomb Raider-spelet. Hon svarade på #1reasonwhy med en egen hashtag – #1reasontobe.

#1reasonwhy is important, but I’m creating #1reasontobe because I’d like female devs to share why they’re in games & what they get from it.

— Rhianna Pratchett (@rhipratchett) November 27, 2012

Pratchett menade att #1reasonwhy bara fokuserade på det negativa, vilket inte var helt oväntat då tanken med #1reasonwhy var just att kritisera sexismen inom spelvärlden.

Nedan kan ni se några utdrag.

#1reasonwhy Because at a games networking event, someone asked for my business card and proceeded to flirt via text the next morning.

— Kristen Halloran (@anetherealtwist) November 27, 2012

Because our lead designer used to yell about there being ”a vagina in the room” and nobody called him on it, boss included. #1reasonwhy

— UrsulaV (@UrsulaV) November 27, 2012

#1reasontobe Because of the jobs I’ve had in the past ~7 years, the ones where I create game-related things make me the most happy.

— Eve Walter (@MidnightRem) November 27, 2012

#1ReasonToBe Because my presence here is changing the industry.

— Ceri Young (@Toughlovemuse) November 27, 2012

Historia efter historia dök upp och allt fler medier började rapportera om händelsen, men ganska snart skulle allting rasa.

#1reasonwhy You’re all crazy aren’t you? Just DONT GIVE A FUCK,jeez stupid women.

— Andrew.V. (@AndrewVareikis) November 27, 2012

Det var inte bara Andrew Vareikis som tog illa vid sig – många spelforum fylldes med kommentarer om händelserna. Tyvärr var det ytterst få människor som brydde sig om huvudfrågan och tog istället tillfället i akt för att trycka ner på personerna som använt sig av hashtagen.

Katie Williams, även hon arbetar inom spelbranschen beskrev hur gärna hon ville ge sig in i debatten, men avstod av den anledningen att hon inte ville ha allt skit som kommer med det.

Min fråga är hur stor del rädslan spelar in här. Läser man kommentarerna på spelforum anses spel vara någonting som är till för män. Kolla man dock på siffror som ESA, The Entertainment Software Association, tagit fram består spelvärlden till 47% av kvinnor, av de som spelar spel då, förståss. Att spel i sig är mer anpassade för män än kvinnor är en helt annan diskussion, men det för en annan dag.

Om ni vill följa händelserna kan ni söka på hashtagen på Twitter – #1reasonwhy och #1reasontobe. Jag kan också rekommendera spelsajterna Giant Bomb och Polygon. Den förstnämnda sajten skällde ut läsarna som kommenterat på ett kränkande sätt.

  1. 9 februari, 2013

    […] Kommentaren ovan var utan någon som helst underdrift den mildaste. Om ni vill läsa mer om händelserna rekommenderar jag min artikel – ”Genus inom spelvärlden”. […]