f1

Inför Formel 1-säsongen 2016

Håll i hatten för i år blir det att åka av. Formel 1-säsongen 2016 är sportens viktigaste år sedan det nya reglementets inträde.

Formel 1 benämns ofta som motorsportens finrum. Det är här som det forskas kring framtidens bilar, både effektivitet i kraft och broms men också säkerhet. Rent sportsligt har dock Formel 1 haft stora problem. När det nya reglementet trädde i kraft för två säsonger sedan hoppades så gott som alla på att startfältet skulle jämnas ut. Istället resulterade det i att gapet mellan första och sista bil är längre än på länge.

Mercedes och deras två silverpilar har dominerat Formel 1 totalt de gångna två åren. Britten Lewis Hamilton har två raka VM-titlar i bagaget och till och med hans stallkamrat Nico Rosberg har haft svårt att kunna matcha hans dominans. Ifall Formel 1-säsongen i år blir jämnare är alldeles för tidigt att säga, dessvärre har dock de första testerna visat att Mercedes dominans tycks hålla i sig. Men oroas ej – i år finns andra spännande saker att hålla koll på bakom silverpilarna.

Gene Haas äntrar Formel 1

Årets kanske gladaste nyhet är att Gene Haas äntligen ska ta sig an Formel 1. Nämnda Haas har varit verksam inom motorsport under en längre tid och har en framgångsrik historia inom NASCAR. Gene Haas kommer att arbeta nära Ferrari men har klargjort att Haas F1 Team inte kommer att vara ett B-lag till Ferrari.

Haas F1 Team kommer troligtvis inte att ha konkurrenskraftigt material för att utmana Mercedes. Gene Haas ska vara glad om hans stall kasserar in några poäng över huvud taget i år, trots att det är det tredje året under det här reglementet och att stallet haft över ett år på sig att förbereda sig bevisade Honda förra året hur otroligt svårt det är att som ny få ordning på allting. Kom ihåg att det är motorsportens finrum vi talar om, tanken är att det inte ska vara enkelt.

Det är det faktum att Gene Haas är en amerikan som gör att jag ser fram emot den här säsongen extra mycket. Senaste årens NASCAR-säsonger har varit oerhört underhållande. Dels för att det varit väldigt jämnt, men också eftersom att amerikanska idrottsverksamhet arbetar på ett helt annat sätt. NASCAR-förare är superhjältar i USA och de är väl medvetna om det också. Om Gene Haas lyckas få sina förare (Romain Grosjean och Esteban Gutiérrez) att vara en liten, liten del som hans NASCAR-förare kommer vi att ha ett fantastiskt gäng att följa i år.

Gene Haas
Gene Haas. Foto: Haas F1 Team/Facebook

Upp till bevis för Ferrari

Ser vi tillbaka på förra säsongen och försöker utifrån det dra några slutsatser till hur en Ferrari-bil kan uppföra sig i år hamnar man lätt i en negativ spiral. Varje gång Ferrari tog ett steg framåt såg Mercedes till att ta ett ännu större kliv, ibland gärna två. Däremot stod det klart ganska snart att Ferrari påbörjade arbetet med årets bil väldigt tidigt – redan innan förra årets säsong statistiskt var körd.

Ferrari har också byggt den här bilen med de nya ledarna. Förra årets bil togs faktiskt över mitt i uppbyggnaden, vilket givetvis inte var optimalt. Huruvida årets bil kan mäta sig med Mercedes två silverpilar återstår att se, men det känns som att Sebastian Vettel kan knäppa Lewis Hamilton på nosen. I mitt tycke är Vettel en bättre förare och jag är helt övertygad om att han också vill visa det, speciellt efter anklagelserna att det var hans bil i Red Bull som var överlägsen och inte han.

Jag tror att Sebastian Vettel vinner förar-VM i år med minsta möjliga marginal. Gör han inte det, eller är åtminstone väldigt nära att göra det, kan det nog bli problematiskt för framtiden för Formel 1. Ferrari är det stall som efter Mercedes har de bästa förutsättningarna och om de inte kan utmana – tja, vem ska då göra det?

Sebastian Vettel. Foto: Ferrari/Facebook
Sebastian Vettel. Foto: Ferrari/Facebook

Ericsson vs. Nasr

Med svenskögon är Marcus Ericssons medverkan såklart extra kittlande. Ericssons två första säsonger i Formel 1 har inte varit vad varken han eller vi hoppades på, men stundtals har han visat varför han sitter i en Formel 1-bil och inte letar styrning i andra motorinstanser. Marcus Ericsson är en duktig förare och har också en ekonomisk backning som gör att han har näsan ovanför vattenytan även i motgång.

Lika mycket som den här säsongen är lite extra viktig för Ferrari är den också det för Marcus Ericsson, för att inte säga helt avgörande. Ingen förväntar sig att han ska stå på pallen, det är fullkomligt orealistiskt. Han behöver dock hålla sig framför stallkamraten Filipe Nasr, både i kvalet och framförallt i racet.

Sauber har dock inte haft den bästa av säsongsstarterna. Bilen var försenad till försäsongstesterna och när den väl var på banan fanns en hel del att önska sig. Sauber kommer tillsammans med Manor och Haas, som det ser ut nu, vara bottentrion som har siktet inställd på mittenfältet. Jag tror dock att säsongen kan bli lite väl tuff för Sauber. Bilen utvecklades inte så mycket under förra säsongen som stallet hoppades och med tanke på säsongsstarten pekar det inte på att det blir annorlunda i år.

Men, det är här Marcus Ericsson kan glänsa. Om vi lärt oss någonting under de gångna två säsongerna så är det att Ericsson ofta levererar i motgång. På något sätt är det som att när förutsättningarna är de bästa så lyckas Sauber strula till det, antingen via knasiga depåbeslut eller förarmisstag.

Allt som allt tror jag på en underhållande Formel 1-säsong. Risken finns att det blir samma effekt som förra året då jag efter Australiens Grand Prix inte kände suget att se ett enda lopp till, men fram till helgen är jag exalterad över vad Haas F1-team har att erbjuda, hur Red Bull i sin galna affärssituation presterar, hur Marcus Ericsson kommer att ta sig an säsongen och kanske främst – den underhållning som Sebastian Vettel kommer att bjuda på. Sanningen är, tråkigt nog, att den här säsongen omöjligt kan bli mindre intressant än den vi lämnat bakom oss.

Marcus Ericsson i sin nya Sauber. Foto: Sauber/Facebook
Marcus Ericsson i sin nya Sauber. Foto: Sauber/Facebook