Valtteri Bottas och Kimi Räikkönen

Inför Formel 1-säsongen 2017

Mars månad och i och med det också den långa vintern är så gott som förbi. Det betyder mängder av saker men främst att Formel 1-säsongen står alldeles redo att braka igång.

Formel 1 har haft det tufft. Ett nytt reglemente introducerades för ett par år sedan i förhoppning om att fältet skulle bli jämnare och att fler skulle ha möjligheten att stå på pallen. Istället blev det tvärtom och Mercedes har i tre säsonger nu haft reserverade platser på palltoppen.  Men förändring kan vara på gång, den in i märgen konservativa ledningen har nu bytts ut och sporten ska nu, enligt den nya ledningen, bli jämnare och mer tillgänglig.

Och vilken säsong vi har framför oss. Bortom glädjen kring de nya bilarna och den utlovade ljusa framtiden har dock McLaren och Hondas relation redan börjat knaka, ett stall har behövt dra sig ur på grund av pengabrist och Marcus Ericsson och Sauber ser redan utan att kunna börja fokusera på nästa säsong. Men, de två finska förarna sitter på nyckeln till den bortrövade och inlåsta underhållningen.

Liberty Media och framtiden för Formel 1

I en intervju med CNN tidigare i år förklarade en utav de nya cheferna, Sean Bratches, hur Liberty Media kommer att förändra sporten. Bland annat vill han se en mer demokratisk process när det kommer till beslut kring det sportsliga reglementet men också hur Formel 1 marknadsförs och hur intäkter fördelas. Med tanke på att tidigare chefen för sporten menade att det inte finns plats för demokrati någonstans är denna lilla förändring i ton varmt välkommet.

Sean Bratches säger också att Formel 1 äntligen ska ta steget in i 2000-talet när det kommer till tillgänglighet. Gamla ledningen menade till exempel att sociala medier är total nonsens och därför har Formel 1 lyst med sin frånvaro bortom den totalt fantasilösa sändningen.

Det här leder oss också in på den kanske viktigaste förändringen som Sean Bratches ser framför sig och det är att bygga sporten på starka personligheter inom sporten. Förra året skrev jag en del om hur bra Formel 1 skulle må av en redig amerikanisering när det kommer till förarna och hänvisade till hur både NASCAR och MotoGP lyckats omvandla sina förare till superhjältar. I Formel 1 är de allra flesta totalt anonyma och rätt buttra typer som bara får glänsa när den brittiska journalisten Ted Kravitz fångar de i sin serie ”The Notebook”.

Det kommer förstås att dröja ett par år till innan fältet jämnas ut och att vänta sig någonting annat än att det ska vara precis som det varit i tre år nu vore att öppna upp för en redig besvikelse. Men det är glädjande att Formel 1 nu hamnat i händerna på en person som inte uttalar sig såhär. Eller såhär. Kanske främst såhär.

Jubel för framtidens Formel 1. Foto: F1/Facebook
Jubel för framtidens Formel 1. Foto: F1/Facebook

Förarna i fokus när bilarna blivit snabbare

Sedan slutet av förra säsongen har så gott som alla förarna legat i hårdträning. Anledningen är att bilarna i år fått ordentligt ökad downforce och därtill också bredare däck som ska tåla mer stryk. Det här betyder vildare krafter i kurvorna vilket i sin tur kräver mer av förarna rent fysiskt. Romain Grojean berättade för sajten F1 Fanatic att han hade varit förstörd om han var i samma form som under förra säsongen.

Och det är faktiskt en stor skillnad som väntar och det kommer att synas på varvtiderna. På försäsongstesterna i Barcelona lyckades Kimi Räikkönen slå förra årets kvaltid med över tre sekunder och enligt Formel 1-ledningen kan varvtiderna bli upp till fem sekunder snabbare i år.

Det här för förstås en del negativt med sig också. Ökad downforce betyder att bilarna kan köra snabbare i kurvorna men på raksträckorna kommer det stallet som har den kraftfullaste motorn att dra ifrån. Spa till exempel kommer att bli en mardröm för de svagare motorerna.

Försäsongstesterna i Barcelona är en liten, liten fingervisning om hur stallen står sig men alldeles för stora slutsatser av tiderna ska man egentligen inte dra. Lägger man ihop tiderna från de olika dagarna och olika testerna dock så är det noterbart att både Red Bull och Ferrari närmar sig Marcedes i toppen. Med det sagt så har jag oerhört svårt att tänka mig att en Red Bull- eller en Ferrariförare ska slåss om VM-titeln, men att det blir jämnare än förra säsongen finns goda möjligheter till.

Låg bakvinge och breda bakdäck. Foto: F1/Facebook
Låg bakvinge och breda bakdäck. Foto: F1/Facebook

Kaos hos McLaren Honda och förväntansfullt hos Haas

Utöver frågan om Valtteri Bottas lyckas sätta Lewis Hamilton på plats och stjäla VM-titeln framför näsan på honom är ju den stora frågan hur många lopp relationen Mclaren och Honda emellan kommer att hålla.

Honda har enda sedan återintåget 2015 haft stora bekymmer att få motorn att fungera och inför i år höll nog alla andan extra hårt när den nydesignade motorn åkte ut för de första testerna. De åtta dagarna som följde blev dock allt annat än lyckade. McLaren Honda var laget som körde minst antal varv på testerna och nästan alla problem var knutna till motorn som inte alls ville fungera som önskat.

Den redan knackiga relationen samarbetsparterna emellan har ju knappast främjats av missödena och det har redan ryktats om att McLaren inlett samtal med andra motorleverantörer. En helt otrolig såpa som den, enligt många bästa Formel 1-föraren, Fernando Alonso, tråkigt nog befinner sig mitt i.

Ett annat lag som däremot mår betydligt bättre är Haas. Förra året lyckades det nya stallet knipa åt sig fler poäng än många väntade sig och målsättningen i år är förstås ännu fler poäng och ännu högre placeringar. Dessutom har Kevin Magnussen tagit den där lediga platsen i stallet som jag hoppades Marcus Ericsson skulle få och jag tror att Kevin Magnussen, eller K-Mag som han kallas, kan att bli en liten överraskning i år.

Även i år kör Marcus Ericsson i en bil klätt i blått och gult. Foto: Sauber F1 Team/Facebook
Även i år kör Marcus Ericsson i en bil klätt i blått och gult. Foto: Sauber F1 Team/Facebook

Jubileumssäsongen för Sauber firas med gammal tårta

Och så till den, med svenska ögon, viktigaste frågan – hur ska det gå för Sauber och för Kumlasonen Marcus Ericsson? Få förare i Formel 1 har kört i motvind lika mycket som Marcus Ericsson. Så gott som varje säsong i hans hittills väldigt tuffa Formel 1-karriär har han mot alla odds lyckats köra in sina bilar på överraskande positioner. Problemet är att det sällan varit sådär bra att man häpnats. När jag lyssnar på podcasts om Formel 1 och ser på utländska Tv-bolags sändningar överraskas jag över hur lite de verkar bry sig om vår svenska racingstjärna. Jag hoppas att det pratas mer om honom i paddocken än i Tv-rutan och i radion.

Men, för att svara på frågan. Det kommer att bli en jättetuff säsong för Sauber i år. Stallet firar 25 år i Formel 1 och har också tryckt upp det synligt på årets bil, problemet är att under den fina grafiken finns en Ferrarimotor från förra säsongen. En motor som inte var tillräckligt tillförlitlig och som också hade färre hästkrafter än konkurrenten Mercedes.

Det är fel säsong att ha en motor som har färre hästkrafter en förra årets konkurrenter med tanke på det nya reglemente och därför tror jag att Sauber och Marcus Ericsson kommer att få fortsätta köra i en ordentlig motvind även den här säsongen.

Det som däremot är positivt för Marcus Ericsson är att han nu fått en stallkamrat som han verkligen kan bevisa sig emot. Pascal Wehrlein har väntats bli en stor Formel 1-förare och var till och med kandidat att ta över Nico Rosberg plats i Mercedes innan Valtteri Bottas fick den. Kan Marcus köra in sin Sauberbil före Pascals lär ett par ögon öppnas upp för vår svenska stjärna och det underlättar framtida kontraktsförhandlingar för honom.

Finnkampen om pallen

Formel 1-säsongen 2017 kommer dock, för mig personligen, att handla om en enda sak – finnkampen. Kimi Räikkönen hittade rytmen under den andra halvan av förra säsongen och jag hoppas och tror att Kimi kan överraska i år med en hel del pallplatser och även några vinster. Jag tror också att Bottas har betydligt större chans att plocka hem VM-titeln än vad spelbolagen menar.

Det är dock ett tips som är rakt från hjärtat. Det lär dessvärre bli som vanligt med en irriterande överlägsen Lewis Hamilton. Men tänk om säsongen kunde sluta med två finländare i toppen av tabellen? Det hade ruskat om detta spektakel på ett välbehövligt sätt och vara en härlig start på denna nya era av Formel 1.

Valtteri Bottas i Mercedes-stallet. Foto: Mercedes-AMG Petronas Motorsport/ Facebook
Valtteri Bottas i Mercedes-stallet. Foto: Mercedes-AMG Petronas Motorsport/ Facebook