nascar

Ingen Grand Prix i Tyskland – passa på att se NASCAR

Nästa vecka skulle Formel 1-bilarna rullat ut på tysk mark för Tysklands Grand Prix. Ekonomiska trubbel har dock gjort att det i år inte blir någon racing i landet vars lag dominerar konstruktörsmästerskapen med råge. Tråkigt, förstås. Men se det som en möjlighet – ta ett litet steg in i NASCAR:s fantastiska värld.

Det finns mängder av förutfattade meningar om NASCAR och jag är den första att erkänna att jag troligtvis framfört varenda en under åren. Stora klumpiga bilar som kör runt i all evighet, hur kan det locka miljontals tittare varje helg, tänkte jag. För ganska exakt två år sedan gav jag dock NASCAR en ärlig chans. Jag hade lyssnat fruktansvärt mycket på ett band som heter Dale Earnhardt Jr. Jr. och i och med det läst på en hel del om vem tusan Dale Earnhardt och Dale Earnhardt Jr. var. Sedan det racet har jag kollat nästan varje söndag.

Spännande lopp varje helg

Det som främst höll mig borta från NASCAR var banorna. Det tog dock inte många race innan jag insåg att en oval bana kan vara minst lika intressant som till exempel Silverstone. NASCAR-kalendern har enkla ovala banor, men också betydligt svårare triangelformade och D-formade banor. Vissa banor har fyra helt olika svängar med helt olika underlag i varje. Vissa är breda och stora, andra rena korridoren som knappast är gjorda för bilar som kör långt över 300 km/h. Dessutom finns två ”riktiga” banor.

Banorna i NASCAR erbjuder en helt annan typ av utmaning för förarna och en annan typ av underhållning för oss åskådare. Det handlar om momentum och om precision för förarna. Vi kan ta Daytona som exempel, där har bilarna en snitthastighet per varv på över 300 km/h och under varvet kollar förarna betydligt mycket mer i backspegeln än framåt. Tänk er då, tre bilar sida vid sida. Minsta lilla misstaget kan vara förödande. För oss tittare är det inblicken som får kroppen att gå på högvarv. Radiotrafiken förare, stall och spotter emellan. Men också den konstant närvarande känslan av att precis allting kan ske, fram till sista kurvan.

Underhållande förare

earnhardtjrcarDet finns ett område inom NASCAR där de är i en alldeles egen liga och det är förarna och hur de presenteras och marknadsförs. De är hjältar, men jordnära sådana. Familjen är otroligt viktig – inför varje race springer alla barnen runt i depån och varje vecka tycks de bli fler. Förarna i sig är underhållande och bär alla på en historia. Alla är alltid tillgängliga, till och med under race kallar kommentatorn på dem. Otroligt.

Men det är inte bara förarna, det är också bilarna. Bilnumren är minst lika viktiga som allting annat runt sporten. Jag har, precis som de allra flesta, fastnat främst för den tidigare nämnda Dale Earnhardt Jr. och hans #88. Dale Jr. är son till den legendariska föraren Dale Earnhardt. Karln är utan tvekan en idrottsman som jag kan lyssna på i timmar. I all sin glans är han så… folklig, och så även de allra flesta förarna med honom.

Ta Joey Logano som kör sin gula #22 som ännu ett exempel. När regnet föll över Daytona i helgen så sprang han ut i publiken för att umgås med sina fans. ”Flickvännens idé”, förklarar han det med ett enormt leende för reportern. Eller varför inte Jeff Gordon, #24, han som hellre svarar på för många frågor och för länge än att göra någon besviken. Men det är inte bara gos – förra året bråkade till och med förare efter målgång. Sporten har också några, några, några skandaler i bagaget, men i slutet av dagen är det viktigaste att alla kommer i mål med hälsan i behåll.

Högklassig TV-produktion

En annan del av NASCAR som gör det en fröjd för ögat (och även örat) är produktionen. Nu ska gudarna veta att jag inte sett mycket av NBC:s produktioner. Till helgen tog nämligen dem över sändningarna från FOX Sports. Det finns dock ingen anledning att tro att de skulle vara sämre än Fox., och i så fall har vi framför oss kameror bokstavligen överallt, högklassiga intervjuer och mängder av reportrar överallt för att ge tittarna en bra bild av vad som pågår ute på banan.

Jag håller tummarna för att NBC ska göra ett lika bra jobb som NASCAR. I helgen såg det bra ut, inte minst reportaget av Ken Squier som kan ses här. Gåshud är ordet.

Så, ladda upp med en stor skål popcorn, välj ett gött nummer och njut av hela Amerikas favoritsport. Natten till söndag är det dags igen. Det kommer säkert också att bli en fin kväll. Det är en stor bana, vilket i faller mig mer i smaken. Inne i depån gäller det att ta rätt beslut och ute på banan kommer det gå undan.


porträtt KalleKALLE KOVÁCS 

Vem är Kalle Kovács? Jo, först och främst ska vi byta perspektiv – det är trots allt jag, Kalle, som skriver detta. Jag är en glad nittiotalist som ironiskt nog är bitter på det mesta som kommit med internetåldern. Jag skulle till exempel aldrig köpa musik eller spel digitalt… Det här förstör mitt förtroende lite då jag hävdar mig vara väldigt rädd om miljön (vilket jag är, jag lovar!).