Kalle Kovács

Microsoft Flight Simulator – En enastående upplevelse

Ett år när allting stängdes ner tog Microsoft och Asobo Studio med oss på det största speläventyret och visade den urkraft till positivism som spel och spelvärlden kan vara källa till.

När Microsoft Flight Simulator utannonserades på E3-mässan 2019 var det till lika förtjusta som överraskande ögon. Dels förstås för att där stod en utav spelvärldens största aktörer på den kanske viktigaste scenen och valde att spendera dyrbar tid på en simulator, men dels också för att det såg för bra ut för att vara sant. Att någon lovar för mycket på E3 hör till vanligheterna och likaså spektakulära trailers som kort efter mässan glöms bort. Men det här var annorlunda – det kändes annorlunda vid utannonseringen och under de 15 år som jag bevakat spelvärlden har jag inte upplevt samma försiktiga ”buzz” som fanns kring Microsoft Flight Simulator från egentligen första dagen upp till releasen utöver ett fåtal gånger.

Försiktigt försökte jag hålla mina förväntningar nere. Låt oss inte glömma att Asobo Studio och Microsoft ganska omgående pratade om hur hela världen fanns tillgänglig att flyga runt, hur våra hem kunde ses från luften och hur simulatorn var VFR-certifierad, alltså att det fanns tillräckligt många visuella referenspunkter runt hela världen att du mer eller mindre kunde flygträna i det här. Sakta men säkert blev Microsoft Flight Simulator det spelet som jag längtade till allra mest. Och som pricken över i:et utlovades att de riktiga plan som fanns uppe i luftrummen skulle synas i simulatorn och att om vi ville flyga med vänner var det bara att göra det. Inga serverval, inga multiplayer-lägen, inte ens en enkel inbjudan behövdes. Konstigast av allt är dock att vi nu står här med facit i hand och om något har vi fått mer än vi blev lovade.

Såhär ett par månader in i vad som enligt utvecklarna är en tio år lång resa har jag samlat på mig fler flygtimmar än jag någonsin vågat föreställa mig. Jag har med vänner flugit över stora delar av Sverige. Besökt barndomsbyar och hört berättelser från vänner jag inte hört tidigare. Jag har åkt till krigsdrabbade ställen och sett sjöar vänner badade i, skogar de flydde mot när helvetet brakade loss och sett nära och kära i tårar när de sett platser de aldrig trodde att de skulle få se igen. Jag har själv flugit över de transsylvaniska åkrarna jag sprang runt på som barn och för första gången fått visa vänner vart hur det såg ut. Jag har med hundratals andra piloter i Asobo Studios egna community-event varit på sightseeing med egen guide och lärt mig en massa om olika platser.

Microsoft Flight Simulator tar fram det bästa ur spelvärlden. Ur utvecklare genom att visa hur lyhördhet mot communityn och respekt för produkten kan skapa någonting magnifikt. Ur communityn hur vänlighet och en genuin vilja att se andra lyckas kan bidra till en hälsosam community där det finns plats för alla. Och ur spelare som vill in i flygvärlden genom att göra det med en förståelse och respekt för vad de är på väg att ge sig in på.

Personligen har jag velat vara en del av simulatorcommunityn men avskräckts av all den kunskap och investering som ryms inom den. ”Vem är jag att hävda mig med min billiga joystick i en värld av hemmabyggda cockpits för tiotusentals kronor och flygtimmar fler än jag kan räkna till?”, tänkte jag. Lägg därtill terminologin som i sig är som en körkortsuppkörning och det faktum att många som är del av den här världen jobbar inom den. Det är omöjligt att inte känna sig smått avskräckt och därför var det en sådan genuin och närmast hjärtevärmande upplevelse att få en omfamning. Oavsett om det var i Discordkanaler, forum eller kommentarsfält fanns en hjälpande hand där och oftast kom en uppföljande fråga om allt gått bra långt senare.

Dessutom – ett år där spelvärlden känts kallare än någonsin har Microsoft Flight Simulator visat hur stora kontraster det finns idag. Att komma från ett hörn i spelvärlden där man aldrig riktigt får ett bemötande annat än att man antingen spelar för mycket och därför är en jävla nörd eller är för dålig och borde därför sluta spela, till det här har uppriktigt fått mig att minnas varför jag fastnade för spel i första början. Den attityd som omger Microsoft Flight Simulator, från utvecklare till community och spelare, är beundransvärd.

Jag skulle kunna fortsätta skriva om enastående upplevelser i timmar och berätta om så många händelser som inträffat. Jag har både lyckats se till att ett landningsförsök av RyanAir inte kunde genomföras, behövt räddas från de värmländska skogarna efter soppatorsk på väg till Karlstad, jag har bevittnat en spontan flygshow i Sölvesborg och hjälpt ett plan med telemetri-trubbel genom morgondimman i Innsbruck ner på marken. Men bäst av allt är att det här bara är början.