f1

Motorsportens tråkiga finrum

Ny ägarstruktur och ett nytt reglemente, men kommer saker och ting verkligen att förändras i Formel 1?

De senaste fem åren har jag längtat något djävulskt efter säsongsstarten av Formel 1. Det har nått till den nivån att jag kollat på människor som smygfilmat försäsongstesterna via Periscope och givetvis har jag ett gäng sajter och TV-program som jag följer slaviskt. Det är så spännande att jag ibland är vaken långt in på småtimmarna. Sedan händer samma sak varje år, Malbourne passerar och naivt hoppas jag till omkring Monaco (ändå en bra bit in i säsongen) att saker och ting trots allt ska förändras.

Det gör ju aldrig det, eller har i alla fall inte gjort på de senaste tre åren nu. Mercedes kan ha en trasig bil och ändå promenera in i mål och det är vanligare att ett team får lägga ner eller säljas än att någon ny ska kunna utmana toppteamen. Detta samtidigt som NASCAR och MotoGP har helt underbara säsonger där det är strid om positioner in i sista varvet på sista racet. Och jag frågar mig återkommande om varför inte Formel 1 fungerar så. Varför kan inte vi glädjas åt att en omkörning i sista kurvan åtminstone en gång per säsong?

Efter att skrikit mig hes i TV-soffan och skrivit med versaler till ett par Formel 1-vänner på nätet så börjar jag dock resonera i huvudet och landar nästan alltid i samma slutsats. Jag tror inte att Formel 1 någonsin kommer att bli den underhållning och sport som jag vill att det ska vara, och värst av allt – jag tror att jag är helt okej med det. Mina tankar provocerar mig dock. Det känns som att jag ger upp och bara accepterar att något som skulle kunna vara den bästa underhållningen för varje år tar två steg ifrån just den utnämningen.

Men trots att Formel 1 aldrig kommer att bli min sport, liksom att Stockholm aldrig kommer att bli min stad (onödig bisatts men en Håkan Hellström-låt så helt okej, ändå), så kan det bli lite bättre, både för mig och för så gott som alla. För någonstans förstår jag att Formel 1 ska vara ”ett forum för utveckling”, där allt som de vinner VM med så småningom ramlar in i våra privata bilar. Vem är då de mindre stallen att vara besvikna över att vindtunneln är för dyr?

Formel 1 kanske ska vara så ojämt att den bästa kommer att ha varvat den sämsta två gånger om innan de når målflagg. Men då är det lite sådär kul att vifta med att det är motorsportens finrum, åtminstone underhållningsmässigt.

Men som sagt så finns det ganska enkla lösningar som snabbt skulle göra Formel 1 till det publiksport som det förtjänar att vara. Och det handlar inte om att strypa kommunikationsmöjligheterna stall och förare emellan, utan att göra om poängsystemet från grunden. Det finns idag 22 bilar i Formel 1, tio av dessa får poäng varje race. Nästan alltid är det samma och ännu oftare är det samma som inte får några poäng.

I år finns det åtta förare som inte ens skrapat ihop TVÅ poäng. Av dessa har fem NOLL poäng. Det här samtidigt som de sex främsta har mellan 150 – 300 poäng. Det här medför att de som inte har poäng inte heller får prispengar vilket drabbar hela teamet. I teorin kan en förare komma tia en gång och sen krascha alla race och ändå i slutändan vinna över den som kommit elva hundra gånger. Det här dödar spänningen i alla lägen, så länge en Mercedes-bil inte är paj och därav gör att konkurrenterna bakom hinner komma upp och nosa på dem.

En jätteenkel lösning är att ge den bilen som kommer etta 22 poäng och den bil som kommer sist 1 poäng. Och sedan kan man få en bonuspoäng om man noterar snabbaste varvet och ytligare en bonuspoäng om man kan leda ett varv. Det här är ganska exakt reglerna från NASCAR och säkert många andra motorsporter, men för att göra det unikt för Formel 1 (som ju inte ska följa andra sporter) så kan ledningen gå loss och hitta på ännu en bonuspoäng, kanske för den förare som gjort snabbaste depåstoppet. På så vis är varje position viktig och det blir spännande långt in i november.

Tror jag att det här kommer att hända? Absolut inte. Formel 1-ledningen skulle då riskera att Manor eller Sauber börjar komma alldeles för högt upp i tabellen, och de namnen klingar ju inte direkt som Ferrari, Mercedes eller McLaren. Så det är nog större chans att Manor och Sauber helt enkelt sparkas ut och de stora teamen istället kör med tre bilar. Det där sista vet jag ingenting om, precis som jag generellt ser mig som en lekman i den här världen. Men framförallt ser jag de här problemen med mina ögon som tittare, om än allt mer sällan eftersom att två gruskorn som rullar ner för backen här utanför bjuder på mer spänning än ”motorsportens finrum”.