Fallout 4 - Deadendthrills.com

Om journalistik och en stökig spelbransch

Ännu en aktör i spelbranschen vill begränsa möjligheten att deras spel får negativ press innan lanseringsdatumet genom att inte skicka tidiga recensionsexemplar till spelsajter och journalister. Samtidigt landar spelen veckor i förtid i olika YouTubers brevlådor.

Bethesda, studion som står bakom Fallout och The Elder Scrolls samt sköter utgivningen av Doom och Dishonored, har bestämt sig för att inte skicka recensionsexemplar till pressen först en dag innan tänkta släppdatum för sina spel. Samtidigt dyker företagets nästa släpp, The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition, upp på flera utvalda YouTubers kanaler som fått spela spelet i över en månad och har även rätt att sända ut delar av spelet.

Även Blizzard har traditionsenligt varit restriktiva med recensionsexemplar av sina spel och den senaste tiden har såväl Warner Bros Interactive som 2K hållit sina spel ifrån pressen.

Med det här i åtanke, och i bakhuvudet även den amerikanska konkurrensmyndighetens dom mot Warner Bros Interactive där de menade att företaget varit oärliga mot sina konsumenter genom att betala YouTubers för att prata gott om deras spel, så visar det här på hur stökigt det är i branschen just nu. Värst av allt är att det inte riktigt finns någon som kan sätta ner foten.

YouTubers och så kallade ”influencers” har de senaste åren blivit allt viktigare för spelutvecklare. Det är ett enkelt sätt för de att nå ut med sina spel till en specifik publik och också på ett relativt kontrollerat sätt. Tycka vad man vill om trenden, men säkert är att den senaste tidens utveckling där YouTubers står som reklamspön i backen ställer nya krav på journalister.

Samtidigt som Bethesda nu beslutat att inte skicka recensionsexemplar av sina spel så flaggar de med positiva citat från speljournalister som fått testa spelet för flera månader sedan under fliken ”recensioner” på webbutiker. Det här är lite som ett eko från när utgivarna frågade journalister på förhandsevent och citerade sedan de på allt det positiva de sa.

Men att spelbranschen försöker distansera sig från pressen, åtminstone när det kommer till lägen där eventuell kritik kan förekomma från journalisthåll, här ingen nyhet. Istället för att bjuda in journalister för intervjuer om kommande titlar började många spelutvecklare med intervjuer där de både ställde frågorna och svarade på dem. Dessa klipp fick sedan spridning på spelsajter som ju ville ha det senaste om de kommande stortitlarna. Nu har vi egentligen bara tagit nästa steg. YouTubers och ”influencers” har inte direkt en kritisk hållning, utan läser mer eller mindre upp replikerna som spelutvecklarna vill och når ofta också en större publik än en spelsajt hade gjort. Det är heller inte YouTubers skyldighet att kritiskt granska spel då de allra flesta av de inte uttalat är spelkritiker.

Det här är förstås inte på något sätt fel från utgivarhåll – deras jobb är ju att ett spel ska sälja. Men när man ser på hur hela den här situationen artat sig de senaste åren, där konsumenten presenteras med allt fler möjligheter att få tillgång till spel innan det officiella släppdatumet och där all form av kritik mot spel får publiceras först efter att spelet redan sålts i butik, så kan jag inte annat än tycka att det gått ett par steg för långt. Det är fegt och som konkurrensmyndigheten också konstaterade så vilseleder det här konsumenter.

Det är nästan ofrånkomligt att det nu kommer att bli ett race att skriva en recension för de stora spelsajterna och kommer troligtvis att resultera i sämre recensioner som slarvas fram för att hinna före konkurrenterna.

Samtidigt hoppas jag att det här resulterar i en kreativ explosion i spelbranschen där spels kvalitéer och brister presenteras på nya spännande sätt. Och det är faktiskt ”bara” tre aktörer som tagit det här steget. Samtidigt känns det dock som att ett ”ännu” är på sin plats. Sen bör det att nämnas att vi helt enkelt kan bara andas och vänta en vecka extra eller två – vi hinner trots allt spela. Det är inte så bråttom. Men ändå, en oerhört tråkig utveckling.