head

Sea of Thieves – På skattjakt med spridda tankar

Fram med svärdet och ta ton – mot tjuvarnas hav i en galjon… ta din krok och slå en snok på käften, Sea of Thieves är kalaskul, men…

Det var svårt att hålla känslorna i styr när brittiska spelutvecklarstudion Rare för tre år sedan berättade att de jobbar på ett helt nytt spel. Sju långa år hade vid den tiden passerat sedan Rares senaste riktiga spel, Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts. Dessutom försvann också en del nyckelpersoner från studion längs vägen. Men det var nog få som brydde sig om de detaljerna när spelet i fråga visade sig vara ett piratäventyr som dessutom skulle spelas tillsammans med vänner.

Vad slutprodukten av detta ambitiösa projekt som fått namnet Sea of Thieves blir återstår att se. Rare har redan från början varit öppna med att det här är ett långvarigt projekt och att lanseringen egentligen bara är början på äventyret. Men att det var den här mängden innehåll som skulle finnas i spelet i det här läget tror jag att många kommer att vara överraskade och besvikna över.

Sea of Thieves är piratäventyret där du och upp till tre vänner tar kontroll över ett skepp och beger er ut på skattjakt. Tjuvarnas hav kryllar förstås av faror i form av hajar, elaka skelett som tagit kontroll över öar, sjömonster och andra pirater som antingen avnjuter en grogg i solnedgången med dig eller sänker dig till havets botten. Sea of Thieves är också piratäventyret där vissa upplevelser kan bli det bland det starkaste du upplevt i ett spel medan andra kan känns ensamma och totalt meningslösa.

Upplägget är enkelt – du får ett skepp och sen är det bara att välja och vraka mellan att jaga skatter, leta upp gamla piraters själar och döda de på nytt eller frakta djur, kryddor och prylar fram och tillbaka. I nuläget finns dessa uppdrag att plocka upp från tre olika uppdragsgivare. Då och då dyker ett stort moln i form av en dödskalle upp på himlen och då finns möjligheten att ta del av spelets ”raid” där belöningen också är större. Gemensamt för alla de här möjligheterna är faran att andra stygga pirater seglar upp jämte dig eller än värre – att kraken sätter sina tentakler om ditt skepp. Målet är att göra tillräckligt många uppdrag för att nå upp till nivå 50 med uppdragsgivarna och då plocka på sig titeln ”Pirate Legend”. Ska man lyssna på Rare är det här allt annat än ett slutmål dock utan snarare startskottet för framtida äventyr.

Men trots spelets något enformiga uppdrag är det faktiskt en helt annan detalj som gör mig besviken. De här uppdragen plockas upp från större öar där en handfull karaktärer bosatt sig och såväl karaktärerna som öarna känns alldeles för livlösa. Det går att tjöta med de om rykten, platsens historia eller om deras liv, men det är, för att vara ett spel från Rare, extremt livlöst. Karaktärerna rör inte en halv meter på sig utan står vid sina stånd dag och natt. De säger inte särskilt mycket heller och med tanke på att de är så få är det svårt att föreställa sig att det pågår en daglig verksamhet på ön. Lika livlig som äventyren på havet känns, ungefär lika döda känns öarna.

Sea of Thieves

Kanske är det naivt men jag både tror och hoppas att Rare inom ett par månader snickrat ihop ett otroligt äventyr. För kulissen är enastående och lyckas Rare bara väcka liv i sina egna karaktärer kan en livsfarlig boll sättas i rullning. För återigen – när Sea of Thieves skiner som starkast och rövarhistorierna avlöser varandra, då värker ansiktet av det stora leendet.

Jag och ett par vänner stötte till exempel på en amerikansk Gallion som vi efter en intensiv strid lyckades sluta fred med. Inte nog med det, vi bestämde oss för att tillsammans klara av ett spelets ”raid”. Våg efter våg av skelett anföll oss våra två kaptener koordinerade anfallet från våra respektive sidor för fullt. Efter att vi så gott som utrotade skeletten från ön var det dags att ge sig in i skattkammaren och då ställde vi oss frågan hur i situationen skulle arta sig.

Till saken hör att våra amerikanska vänner fick sitt skepp sänkt av vad de trodde var elaka skelett som sköt några riktigt kraftiga kanonskott mot skrovet. Det här betydde att oavsett hur skatten senare skulle fördelas behövde lasta allt på vårat skepp. Den här berättelsen slutar inte med att vi delar på skatten som bröder och systrar, utan att vi – när de springer för att hämta den sista vändan av skatterna – drar upp ankaret och seglade iväg i full fart. Vi satte helt enkelt några stora knivar i ryggen på fyra godtrogna pirater som bara ville hjälpa oss. Jag vill understryka att jag inte rekommenderar någon att genomföra sådana här kupper, men om du gör det ska du veta att bortom skammen finns en enorm glädje över att vi ändå lyckades genomföra kuppen.

Det här är sådana berättelser som Rare vill att spelarna ska ha och ser man på spelets forum har många just sådana här berättelser.

Sea of Thieves

Det är viktigt att påpeka hur viktig den här titeln är för både Rare och för utgivaren Microsoft. Dels för att Microsoft fortsatt springer i en uppförsbacke efter konkurrenterna Sony men också för att Sea of Thieves ju är Microsofts stora nya satsning i år. Den första striden har de vunnit, Twitch har både spelat och älskar deras spel, men nu börjar underhållsarbetet och då finns inte utrymme för fokus på fel saker. Innehåll måste släppas till spelet, gärna i morgon bitti.

Sea of Thieves når en spelmarknad som kryllar av både ”early access”-spel och ”games as a service”, alltså spel där utvecklarna ser en betydligt längre livslängd framför sig än tidigare. Istället för en linjär handling som varar i omkring tio timmar är dessa spel betydligt öppnare och fortsätter att utvecklas efter att de lanserats. En god men dyr idé som får den effekten att utvecklarna bakom spelen på något sätt behöver tjäna pengar, även efter att konsumenten betalat för grundspelet. Nästan utan undantag löser spelskapare det här genom så kallade mikrotransaktioner genom vilket spelarna kan köpa prylar i spelet för riktiga pengar.

Sea of Thieves faller in under ”early access”-kategorin på sätt och vis, hur gärna jag än vill hävda någonting annat. Det är ett spel som saknar funktioner som känns självklara och som företaget redan uttalat sig om att de är på gång. Kort och gott känns det som att det inte bara är en vidareutveckling av spelet som Rare jobbar på, utan faktiskt funktioner som i vissa fall varit utlovade eller som av en stor, stor del av spelarna kommer uppfattas som saknade.

All kritik till trots är Sea of Thieves ett spel som jag längtar efter att få spela mer av. Trots över 100 sammanlagda timmar med alpha, beta och nu fullversionen överglänser de piratäventyren jag varit med om det faktum att jag ibland häpnar av avsaknaden av till exempel möjligheten att döpa om skeppet. Eller få ändra någonting ombord så det känns som ”mitt” och inte att samtliga skepp rullats ut från samma IKEA-för-skepp-fabrik. Eller det faktum att det inte finns något ställe att möta upp andra pirater eller… ja, du förstår.

★★★☆☆

Recensionen skrevs av spelets PC-version som skickades av Microsoft.