Kalle Kovács

Spelbranschen behöver Molyneux

[stag_intro]Senaste dagarnas händelser kring utvecklaren Peter Molyneux har varit lika fascinerande som plågsamma att följa. Spelvärldens absolut största drömmare har konfronterats med de frågor som många av hans kritiker haft mot honom länge, och resultatet är inte vackert.[/stag_intro]

En debatt kring Peter Molyneux, utvecklaren bakom bland annat Fable-serien, har blossat upp efter ett gäng rykten kring huruvida kommande spelet Godus verkligen blir av eller ej. Spelet är finansierat av spelare genom Kickstarter och Peter Molyneux har även utlovat x-antal procent av intäkterna till en av de som visade sitt stöd för kampanjen. I idébeskrivningen som spelare utgick ifrån när de skänkte pengar fanns en hel lista med saker som nu inte verkar bli verklighet. Många som stödde utvecklingen rasar, speljournalister rasar och Peter Molyneux själv verkar plågsamt nervös.

När Peter Molyneux pratar om spel är det svårt att inte ställa sig frågan om vilken planet karln lever på. Hans visioner är nästan alltid på en helt ny nivå och gång efter gång har vi som följt honom fått produkter i handen som inte håller det som utlovats. Det är ett problem. Givetvis ska inga utvecklare gång efter gång misslyckas med att lansera det de utlovat, speciellt inte när produkten är finansierad av spelarna själva. Men gör Peter Molyneuxs stora drömmar som inte tycks kunna bli verklighet honom till en lögnare? Kanske, kanske inte. Oavsett vad är branschen i behov av drömmare som brinner för nytänk och som har den passionen som Peter Molyneux.

Jag har alltid älskat karln. Varje gång han talat om sina spel har hans ögonen lyst av förtjusning. Framförallt har han alltid fått mig att gå igång på idéer som ingen annan utvecklare. Få, om ens någon gång, har jag känt mig nöjd. Gång efter gång finner jag mig sitta där med ett utav hans spel i handen och känner mig besviken. Men alltid har jag förlåtit honom. Att påstå att han medvetet lurat personer på pengar är för mig helt absurt.

I en stor och plågsam intervju med Rock Paper Shotgun pressas Peter Molyneux som ingen annan spelutvecklare någonsin gjort. Trots att intervjun återberättas i textform ser jag hur han svettas och hur tårarna nästan är i halsen. Min journalistiska sida är imponerad av John Walker, men mitt spelhjärta blöder.

Till brittiska Guardian säger Peter Molyneux att intervjun var den sista. Till Rock Paper Shotguns John Walker säger han att han kan tänka sig att lämna branschen. På sidan av står en splittrad community. Vissa visar sitt stöd. Andra vill att Peter Molyneux ska fara åt skogen. Jag är dock tydlig i min ståndpunkt – spelbranschen behöver Peter Molyneux. Vi behöver människor med stora idéer. Självklart ska vi ha krav på kvalité, men vi ska inte jaga ambitiösa själar bort från vår annars redan trasiga bransch.

Fool me once – shame on you

Fool me twice – shame on me